جهت مشاهده سوال ابتدا دسته بندی مورد نظر را انتخاب نموده و سپس با انتخاب سوال، پاسخ مربوطه را مشاهده نمایید.

معاملات آنلاین

  معاملات آنلاین کارگزاری سپه در چه آدرس اینترنتی انجام می شود؟

 نام کاربری و رمز عبور آنلاین خود را فراموش کرده ام و در خواست ارسال مجدد رمز عبور دارم؟

با مراجعه به پنل آنلاین کارگزاری بانک سپه ، درخواست فراموشی رمز عبور خود را از روش وارد کردن کد ملی و یا شماره همراه ثبت نمایید و یا در صورت انجام نشدن، با پشتیبانی کارگزاری تماس بگیرید.

 واریز آنی وجه انجام داده ام اما در پلتفرم آنلاین اضافه نشده است ؟

درصورت واریز آنی وجه، ممکن است درگاه پرداخت دچار مشکل شده باشد که در اینصورت وجه به حساب بانکی بازمیگردد.

 نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده ام اما در صفحه آنلاین چیزی به من نمایش داده نمیشود؟

در این حالت ممکن است مرورگر شما آپدیت نباشد، درحالت بعدی حافظه ی مرورگر خود را پاک کنید.

 سفارش در صف، به چه معنی است؟

وقتی سفارش خرید یا فروش گذاشته می شود و سفارش به هسته ی معاملات ارسال می شود.

 خطای موجودی سهام کافی نیست، در کارگزاری به چه معناست؟

فروش اوراق بهادار مستلزم این است، که معادل آن از همان دارایی پایه )سهام یا سایر اوراق بهادار( در پرتفوی خود داشته باشید .در صورتی که حین ثبت سفارش فروش در یک نماد، تعداد دارایی شما در این سهم کمتر بوده و یا اصلاً دارایی ندارید؛ با این خطا مواجه خواهید شد. همچنین ممکن است، کارگزار ناظر شما در آن سهم شرکت کارگزاری دیگری باشد؛ که در اینصورت برای فروش باید از سامانه معاملاتی کارگزار ناظر اقدام کنید.

 خطای وضعیت گروه اجازه ی فعالیت نماد را نمیدهد، به چه معنی ست؟

زمانی که نماد یک شرکت در سامانه معاملاتی بازار سهام تهران در وضعیت مجاز متوقف، ممنوع یا ممنوع-متوقف باشد؛ امکان ثبت سفارش معاملاتی وجود ندارد.

 خطای تعداد سهام مغایر با پیام ناظر سهم است، به جه معنی است؟

برای گذاشتن سفارش خرید و فروش باید تعداد سهام مضربی از تعدادی باشد که در پیام ناظر سهم ذکر شده است .

 خطای سهام دارد، حق تقاضای سهام ندارد، به چه معنی است؟

مشتری دچار ممنوع المعاملگی نوع s شده است.در صورتی که یک سرمایه گذار دارای کد بورسی با ارزش پرتفوی بیشتر از 50 میلیون تومان، به مدت 2 سال پیاپی اقدام به خرید یا فروش سهام نکند؛ دچار وضعیت ممنوع المعامله S میشود. در این حالت، خرید سهام بلامانع ولی فروش دارایی امکانپذیر نمی باشد.

 خطای سفارش باید بیشتر از 500 هزار تومان باشد، به چه معنی است؟

بر اساس قوانین جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل ارزش ریالی هر سفارش معاملاتی )خرید یا فروش( در سامانه معاملاتی برخط ،500 هزار تومان است. در صورتی که محدودیت مذکور توسط معاملهگران رعایت نشود، امکان ثبت سفارش وجود نداشته و کاربر با چنین خطایی مواجه می شود.

 خطای پایان زمان قبول درخواست، به چه معنی است؟

زمان معامله سهام 845.تا 9زمان پیش گشایش میباشد.از ساعت 9تا12.30 هم زمان معاملات بورس اوراق بهادار است. چنانچه بعد از این ساعت درخواست ثبت شود با این خطا مواجه می شود.

 چگونه توافق‌نامه بازار پایه را تایید کنم؟

بعد از ورود به پنل کاربری آنلاین،در قسمت پروفایل، تیک توافق نامه ها زده شود و سپس توافق نامه ها فعال می شود .

 چگونه می‌توانم بدون گذاشتن سفارش در آنلاین، عرضه اولیه خریداری کنم؟

روز قبل از تاریخ عرضه اولیه، با انتخاب آیکون پرچم در صفحه معاملاتی،درصورت داشتن قدرت خرید کافی، می توانند درخواست خود را ثبت نمایند.

 سهام در پرتفوی لحظه‌ای نمایش داده می‌شود، در صورتی که اصلا این سهم را ندارم؟

ابتدا دارایی سهام خود را در سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بررسی کرده، درصورت نداشتن دارایی برای اصلاح نماد مورد نظر، با پشتیبانی تماس بگیرید.

سهمی دارم که فقط در پرتفوی لحظه‌ای نمایش داده می‌شود اما در پرتفوی سپرده‌گذاری و سبدبان نمایش داده نمی‌شود؟

موجودی سهام خود را در سایت درگاه یکپارچه ذینفعان بررسی کنید . ممکن است سهام شما قبلا توسط کارگزاری دیگری معامله شده باشد که با زدن تغییر ناظر به کارگزاری شما اضافه می شود.

 می‌خواهم خرید کنم اما خطا می‌دهد که حساب فعال ندارم؟

حساب بانکی شما توسط کارگزاری تایید نشده است. با تماس با مرکز پشتیبانی می توانید حساب خود را فعال کنید

 سفارش خرید یا فروش گذاشته‌ام میخواهم سفارش را حذف کنم اما نمی‌توانم، علت چیست؟

تا زمانیکه سفارش به هسته معاملات ارسال شده ولی ثبت نشده است امکان ویرایش وجود ندارد.

 مبلغ کارمزد خرید و فروش چقدر است؟

با مراجعه به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار می توانید مبلغ کارمزدها را در بازارهای مختلف مشاهده کنید.

 نوسان قیمت سهام بورسی در ایران چقدر است؟

در حال حاضر دامنه نوسان روزانه قیمت سهام بورسی و بازار اول و دوم فرابورس در هر روز، نسبت به قیمت پایانی روز گذشته ، میتواند از ۵+ درصد تا ۵- درصد، تغییر کند
بخش مالی

 شماره حساب در قسمت تقاضای وجه نمایش داده نمی شود؟

مشتری شماره حساب خود را در سامانه سجام وارد میکند و یا شماره جدیدی ثبت می نماید، با تماس با پشتیبانی کارگزاری، پس از استعلام و به روزرسانی شماره مشتری در پنل آنلاین قابل مشاهده است.

 فیش بانکی خود را به چه صورت در پنل میتوانم ثبت کنم؟

پس از ورود به سامانه معاملاتی، قسمت واریز وجه، ثبت فیش، میتوانید فیش بانکی خود را ثبت نمائید.

 نحوه ی ثبت درخواست برداشت وجه، به چه صورت است؟

برداشت وجه از حساب معاملاتی در کارگزاری بانک سپه، از طریق گزینه «تقاضای وجه» سامانه ی معاملاتی و ثبت جزئیات مبلغ، شماره حساب مقصد و تاریخ پرداخت انجام می شود.

 وجه حاصل از فروش سهام چه زمانی قابل وصول است؟

درخواست برداشت وجه برای اوراق بهاداری که امروز به فروش رسیده اند، پس از دو روز کاری (بورسی) به حساب سرمایه گذار واریز می شود(صندوق ها به جز پالایش و دارایکم یک روز کاری)

 چندین بار درخواست وجه زدم اما هربار به حسابم برگشت خورده است ؟

به دلیل اشتباه بودن شماره حساب مبدا و یا شماره شبا وجه به حساب برگشت می خورد.

 فیش بانکی واریزی داشتم اما هنوز تایید نشده و به حسابم نشسته است ؟

پس از اطمینان از صحت شماره حساب های کارگزاری با بخش پشتیبانی تماس بگیرید.
پذیرش و پشتیبانی

 چگونه میتوانم در کارگزاری بانک سپه افتتاح حساب کنم؟

شخص پس از احراز هویت سجام ودریافت کد بورسی ، در وبسایت کارگزاری بانک سپه (www.sepahbroker.ir) ثبت نام کرده و مراحل ثبت نام را بصورت غیرحضوری انجام میدهد .نام کاربری و رمز عبور برای وی ارسال خواهد شد

 کد بورسی چیست؟

شناسه اختصاصی فعالیت هر یک از معامله گران در بازار سرمایه با ساختار «سه حرف-پنج رقم» تصادفی کد بورسی (سهامداری) نام دارد؛ که پس از تکمیل ثبت نام مشتریان در شرکت کارگزاری صادر شده و از طریق پیامک در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. هر شخص حقوقی یا حقیقی صرفاً می تواند، یک کد بورسی در بازار سرمایه داشته باشد.

 کد بورسی خود را فراموش کرده ام؟

با مراجعه به سایت سجام می توانید کد بورسی خود را مشاهده کنید.

 آیا یک نفر میتواند بیش از یک کد بورسی داشته باشد؟

خیر. هر شخص حقیقی یا حقوقی تنها یک کد بورسی دارند.

 سامانه سجام چیست و نحوه ثبت نام در آن چگونه است؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام یکی از سامانه های زیرساختی بازار سرمایه ایران است.ارائه هرگونه خدمات پایه برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه، منوط بر شناسایی و ثبت اطلاعات افراد در سامانه مذکور می باشد.

 آیا برای احراز هویت سجام حتما بصورت حضوری باید به کارگزاری مراجعه کنم؟

خیر با مراجعه به پنل سجام و یا اپلیکیشن سیگنال میتوان بصورت غیر حضوری احراز هویت را انجام داد

 برای ثبت نام در بورس چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟

اطلاعات هویتی – مالی - بانکی

 آیا در کارگزاری سپه معاملات آپشن (اختیار معامله) صورت می گیرد؟

بله.

 آیا بدون مدرک تحصیلی میتوان کد معاملات آنلاین گرفت؟

بله ، در حال حاضر برای دریافت کد معاملات آنلاین نیازی به ارائه مدرک تحصیلی نیست.

 حق تقدم به سهمم تعلق گرفته است چگونه به سهم اصلی اضافه اش کنم ؟

سهام داران باید پس از تماس با واحد امور سهام شرکت ناشر و دریافت شماره حساب بانکی، قیمت اسمی(100 تومان) را به ازای هر برگه حق تقدم به حساب شرکت واریز نمایند؛ تا پس از طی فرآیند اداری امور صدور سهام اصلی انجام شود.

 سهمی خریده ام اما به حساب کاربری ام اضافه نشده است ؟

ممکن است سهام شما در کارگزاری دیگری باشد. با ورود به سایت یکپارچه ذینفعان ، میتوانید سهام و وضعیت ناظر سهام خود را ببینید و درصورت نیاز، اقدام به زدن تغییر ناظر کنید.

 چگونه تغییر کارگزار ناظر را ثبت کنم ؟

مشتریان کارگزاری بانک سپه می توانند بعد از ورود به پنل معاملاتی خود، در قسمت تغییر کارگزار ناظر درخواست خود را ثبت نمایند. بعد از گذشت یک روز معاملاتی سهام آنها به پرتفوی کارگزاری اضافه می شود.

 درخواست تغییر کارگزار ناظر را انجام داده ام، اما سهم من در پرتفوی نمایش داده نمیشود ؟

با مراجعه به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان از صحت سهام خود و کدبورسی خود اطمینان حاصل نمائید. درصورت داشتن دو کدبورسی، تغییر ناظر انجام نمی شود. باید در ابتدا وارد قسمت میز خدمت الکترونیک شوید و درخواست جدید مبنی بر یکپارچه سازی کد بورسی ثبت نمائید. بعد از تخصیص سهام به یک کد بورسی، میتوانید مجدد درخواست ناظر خود را ثبت نمائید.

 چگونه ایمیل قدیمیم را تغییر دهم ؟

با مراجعه به سایت سجام و تغییر ایمیل خود، با پشتیبانی کارگزاری تماس بگیرید.

 برای مشاهده اطلاعات مربوط به سهام جایزه و افزایش سرمایه به چه سایتی مراجعه کنم؟

سایت کدال قسمت جستجوی اطلاعیه ها، می توان وضعیت هرنماد را بررسی کرد.

 چرا هنوز سهام جایزه ام به سبدبانم اضافه نشده است ؟

بعد از اعلام آگهی سهام جایزه و مدت زمان مورد نیاز برای تائید آن، تعداد سهام جایزه به سهام اصلی اضافه خواهد شد. در صورت اضافه نشدن، تغییر کارگزار ناظر را برای سهام جایزه انجام دهید.

 برگه سهم خود را چگونه دریافت کنم؟

با مراجعه به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان میتوان برگه سهم خود را دریافت نمود.(https://ddn.csdiran.ir).ذکر این نکته ضروری است، اخذ گواهی سهام مربوط به اوراق خزانه اسلامی و سهامی که منتشرکننده آنها شرکت سپردهگذاری مرکزی نباشد؛ صرفاً از طریق خود شرکت ناشر ممکن است.

 دلیل فریز شدن سهمم چیست؟

علت فریز شدن دارایی نزد کارگزار معمولا به دلیل بدهی مشتری یا پرونده حقوقی جهت فریز دارایی است.

 نحوه ی ورود به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان به چه صورت است؟

مشتری برای ورود باید ابتدا سجامی باشد یعنی احراز هویت سجام خود را انجام داده باشد. سپس با کد ملی و ایجاد رمز عبور اختصاصی وارد درگاه شود

 برای مشاهده سهام قدیمی خود و تعداد آن به چه صورتی اقدام کنم؟

با ورود به سایت درگاه یکپارچه ذینفعان(https://ddn.csdiran.ir)

 از کجا متوجه شوم به سهامم سود نقدی تعلق گرفته است یا خیر؟ و به چه حسابی واریز میشود؟

با مراجعه به سایت کدال و بررسی اطلاعیه های نماد، از مقدار سود نقدی و جزئیات پرداخت سود مطلع خواهید شد.

 ساعت شروع سرخطی چه زمانی است ؟

8.45-9

 چگونه رفع ممنوعیت معامله را انجام بدهم ؟

مراحل رفع وضعیت ممنوع المعامله S به شرح زیر است:
1. مراجعه به سامانه سجام و تکمیل فرآیند ثبت نام
2. مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه( https://ddn.csdiran.com )
3. کلیک روی سربرگ «میز خدمت الکترونیک»
4. انتخاب گزینه «درخواست رفع ممنوع از فروش اشخاص حقیقی/ حقوقی» از منوی کشویی بخش موضوع درخواست
5. تکمیل بخش «متن درخواست»
6. کلیک روی گزینه «ایجاد درخواست»
پس از گذشت یک روز کاری از زمان ثبت درخواست، وضعیت معامله گر مشخص شده و در صورت امکان رفع ممنوع المعامله میشود.

 چگونه میتوانم درخواست وجه را حذف کنم ؟

با مراجعه به پنل آنلاین کارگزاری، قسمت تقاضای وجه، گزارش تقاضای وجه می توانید درخواست وجه خود را حذف نمایید.

 برای انتقال سهم اخزای شرکت حقوقی به پرتفوی شخصی، چه مراحلی را باید انجام دهیم؟

بعد از اخد کد معاملاتی توسط شرکت حقوقی، با زدن تغییر ناظر می توان سهم خود را به پرتفوی شخصی شرکت انتقال و معامله نمود.

 شرکت حقوقی برگه اخزا دارد اما بعد از زدن ناظر در پرتفوی خود انتقال نمی یابد، دلیل آن چیست؟

ابتدا باید از صحت وضعیت برگه اخزا و اینکه سهم مورد نظر برای شرکت مذکور سپرده شده باشد، اطمینان حاصل کرد.

 آیا برای گرفتن کد آنلاین برای شرکت های حقوقی، میتوان از شماره حساب شخص مدیرعامل استفاده نمود؟

خیر. شماره حساب حتما باید به اسم خود شرکت حقوقی باشد
اعتبار

 اعتبار معاملاتی چیست؟

اعتبار مبلغی ریالی است که کارگزار اعتبار دهنده با رعایت دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، و در چارچوب قرارداد خرید اعتباری برای مشتری تعیین می کند و تا سقف مبلغ مذکور، ثمن خریدهای اعتباری مشتری را از جانب مشتری پرداخت و مبلغ پرداختی را به حساب بدهی تجاری مشتری منظور می نماید.

 شرایط تخصیص اعتبار چگونه است؟

حداقل پرتفوی 100 میلیون تومان و حداقل گردش 4 بار در ماه (برای اطلاع بیشتر با 58329 تماس حاصل نمایید)

 شرایط تمدید اعتبار چگونه است؟

.در صورت گردش حساب کافی و تسویه به موقع توسط مشتریان، اعتبار معاملاتی به صورت خودکار تمدید میگردد

 آیا امکان افزایش اعتبار معاملاتی وجود دارد؟

بله، در صورتی که گردش حساب معاملاتی شما پس از دریافت اعتبار رشد کرده باشد؛ افزایش اعتبار معاملاتی امکان پذیر است.

 آیا پس از دریافت اعتبار ، محدودیت برداشت از حساب خواهیم داشت؟

به طور کلی، مشتریان اعتباری امکان برداشت وجه از حساب معاملاتی خود را ندارند. برداشت وجه صرفاً زمانی امکانپذیر است، که مشتری اعتبار معاملاتی خود را تسویه کرده باشد.

 بازه ی زمانی قرارداد اعتباری چقدر می باشد؟

بازهی زمانی اعتبار در کارگزاری بانک سپه یکساله است

 نحوه ی تسویه اعتبار به چه صورت می باشد؟

سررسید تسویه اعتبار، پایان سال مالی کارگزاری بانک سپه میباشد. چنانچه مشتری همچنان واجد شرایط بوده و قصد تمدید اعتبار خود را داشته باشد، امکان تمدید قرارداد اعتباری بمدت یک سال مالی وجود دارد

 سود سهام به حساب واریز نشده است علت چیست؟

برای پیگیری امور مربوط به واریز سود سهام می‌توانید با تماس به امور سهام شرکت‌ها از شرایط دریافت سود نقدی اطلاع حاصل کنید.

 تا چه مبلغی می توان به صورت آنلاین حساب کارگزاری را شارژ کرد؟

تا سقف 100 میلیون تومان از کارت بانکی واریزکننده (طبق قانون جدید)

 چگونه تمکن مالی را دریافت کنم؟

1- مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه(https://ddn.csdiran.com )
2- کلیک روی سربرگ میز خدمت الکترونیک
3- ثبت درخواست تمکن مالی

 مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان چیست؟

1- مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه( https://ddn.csdiran.com )
2- اطلاعات مورد نیاز: کارت ملی ،تاریخ تولد و تاریخ وفات
3- انتخاب میز خدمت الکترونیک و ورود به بخش استعلام پرونده قهری
4- تشکیل پرونده(در صورت تایید)

 دلایل انجام نشدن تغییر کارگزار ناظر چیست؟

عدم دارایی در نماد مورد نظر، فریز بودن سهم، بدهکاری

 تفاوت تسویه نقدی و فیزیکی چیست ؟

در تسویه نقدی زمانی معنا دارد که قرارداد مشتری در سود باشد و در این حالت مشتری با درخواست نقدی مبلغی جهت اعمال قرارداد پرداخت نخواهد کرد و صرفا مابه التفاوت رقم سود به حساب ایشان پرداخت خواهد شد . لازم به ذکر است در تسویه نقدی طرف قرارداد ملزم به تسویه نقدی نمی باشد. تسویه فیزیکی بدین معناست که در روز تسویه تقاضا دهنده اعمال ( اجرا ) قرارداد درخواست تحویل گرفتن فیزیک دارایی پایه برای مثال سهام خودرو ( ضخود ) را با قیمت اعمال دارد و باید مبلغ مورد نیاز را در قدرت خرید خود داشته باشد و سپس درخواست تسویه فیزیکی نماید و متعهد قرارداد وی باید فیزیک سهم را آماده داشته باشد و در تسویه فیزیکی وی متعهد به اجرا و تسویه فیزیکی نماد خودرو است ( سهم خودرو در پرتفوی ایشان باشد ) است و در غیر این صورت جریمه و تسویه نقدی خواهد شد و در حساب ایشان بدهکاری صورت می گیرد

 مزایا قراردادهای اختیار معامله چیست ؟

- اهرم مالی ۲-کاهش ریسک ۳-کسب درآمد ۴-کسب سود از نوسان قیمت سهم ۵- استفاده از مزیت زمانی جهت تصمیمات آتی ۶- متنوع سازی سبد سرمایه گذاری

 معاملات آپشن یا اختیار معامله چیست ؟

معاملات آپشن یا معاملات اختیار معامله ابزاری است که به شما حق خرید یا فروش اوراق بهادار خاص را در یک تاریخ خاص و با قیمت مشخص می‌دهد. به عبارتی، اختیار معامله قراردادی است که به دارایی زیربنایی دیگری مثل سهام یا اوراق بهادار دیگر وابسته است. قراردادهای اختیار معامله برای یک بازه زمانی مشخص که می‌تواند به اندازه یک روز یا چند ماه باشد، مناسب است. هنگام خرید یک اختیار معامله، شما حق دارید دارایی پایه را معامله کنید، اما موظف به انجام آن نیستید.

 چگونه برای سهم اخزا ثبت سفارش کنیم؟

برای نمونه اگر اخزا003 به تعداد 453 داشتید می بایست 450 اخزا رادر سهم اصلی و 3 تای باقیمانده را در بازار خرده فروشی( اخزای بعدی که اخزای 0031 یا 0032) بفروشید.

 چرا نمی توانم سفارش صندوق را ثبت کنم؟

از محل فروش سهم در همان روز نمی توان صندوق خرید.
سهام عدالت

 آیا برای فروش سهام عدالت به کد بورسی نیاز است؟

خیر. برای فروش سهام عدالت به کدبورسی نیازی نیست.

 مبلغ واریزی‌های سهام عدالت به چه صورت است؟

با مراجعه به سایت سهام عدالت و یا درگاه یکپارچه ذینفعان می‌توان از واریزی‌های سهام عدالت اطلاع حاصل نمود.

 آیا می‌توانم سهام عدالتم را به شخص دیگری انتقال دهم؟

خیر انتقال سهام عدالت در زمان حیات شخص به شخص دیگری وجود ندارد.
اوراق مشارکت

 اوراق مشارکت چیست؟

اوراق مشارکت اوراق بهادار با نام یا بی‌نام به قیمت اسمی مشخص برای تامین مالی دولت یا شهرداری به شکل عام‌المنفعه می‌باشد. در این اوراق تا حداکثر 70 درصد ارزش شرکت یا برای شهرداری ها تا 50 درصد از طریق بورس قابل عرضه می‌باشد. این اوراق از مالیات معاف بوده و سود آن علی‌الحساب می‌باشد. می‌بایست مجموع جریان نقدی بانی در دو دوره مالی سودآور باشد و زیان انباشته نداشته باشد. داشتن رکن امین در این اوراق اجباری بوده و از انجایی که ممکن است سود از مقدار حداقلی که بانی آنرا تضمین کرده بیشتر شود امین وظیفه تقسیم سود مازاد بین سهامدار را دارد. مثلا بالای 20 درصد. در این اوراق از بانی دارایی نمی‌خواهند و افراد را در پروژه شریک می‌کند. بانی در این اوراق نقدینگی نداشته و جهت تامین مالی این اوراق را منتشر می‌کند. منافع و دارایی نیز ندارد.

 نحوه ی محاسبه‌ی سود اوراق مشارکت

سود این اوراق طبق تضمینی که بانی آن داشته تا سقف 20 الی 24 درصد پرداخت می‌شود. اگر سود محاسبه شده توسط امین بالاتر از مبلغ اعلامی باشد، با نظارت امین و حسابرس مازاد سود بین سهام‌‌الشرکه انها تقسیم می‌شود. اگر پایین تر از میزان اعلامی بود بانی تضمین کرده که آنرا پرداخت می‌کند.
اشخاص خارجی

 دریافت کد معاملاتی برای اشخاص حقیقی خارجی

1. حضور شخص در کارگزاری
2. ارائه مدارک هویتی ، کپی تمام صفحات دارای اطلاعات هویتی مدارک و حساب بانکی نزد یکی از بانک های ایرانی به کارگزاری
3. تکمیل فرم شناسایی مشتریان (ضوابط اعطای مجوز ، موجود در وبسایت فارسی) و تقاضانامه مجوز انجام معامله
4. تکمیل فرم های قرارداد کارگزاری

 مدارک شناسایی معتبر اتباع و مهاجرین خارجی

1. مدرک آمایش صادره توسط وزارت کشور مشروط به معتبر بودن آن شامل:
*کارت اقامت موقت اتباع خارجی-آمایش (آمایش 15 برای اتباع کشور افغانستان)
*کارت اقامت موقت اتباع خارجی-هویت14 (برای اتباع کشور عراق و برخی اقشار افغان)
2.گذرنامه با روادید یا پروانه اقامت معتبر
3. دفترچه اقامت صادره از سوی ناجا به شرط دارا بودن مجوز اقامت معتبر(مجوز اقامت دارندگان دفترچه مزبور به صورت سالیانه تمدید و در دفترچه اقامت درج می گردد)
4. دفترچه اقامت ویژه صادره از سوی ناجا به شرط دارا بودن مجوز اقامت معتبر(مجوز اقامت دارندگان دفترچه مزبور به صورت سه، پنج و ده ساله صادر و یا تمدید می شود
5. دفترچه پناهندگی صادره از سوی ناجا به شرط دارا بودن اعتبار ( اعتبار دفترچه مزبور هر سه ماه تمدید می گردد)

 اشخاص حقوقی خارجی (دارای دفتر ، نمایندگی یا شعبه در ایران)

1. حضور نماینده یا وکیل قانونی در کارگزاری و احراز هویت توسط کارگزاری
2. ارائه مدارک شامل روزنامه رسمی(ثبت شده در ایران) و یک حساب بانکی نزد یکی از بانک های ایرانی
3. تکمیل فرم شناسایی مشتریان(ضوابط اعطای مجوز ، موجود در وبسایت فارسی) و تقاضانامه مجوز انجام معامله
4. تکمیل فرم های قرارداد کارگزاری

 اشخاص حقوقی خارجی(فاقد دفتر ، نمایندگی یا شعبه در ایران):

1. حضور نماینده یا وکیل قانونی در کارگزاری و احراز هویت توسط کارگزاری
2. ارائه مدارک شامل روزنامه رسمی یا لایسنس به زبان انگلیسی(هرچند طبق دستور العمل ، مدارک ترجمه شده به زبان فارسی نیز مورد پذیرش می باشند اما لازم است که نام شرکت به زبان انگلیسی ارائه گردد و همچنین سامانه کد فراگیر ، در حال حاضر تنها مدرکی که به زبان انگلیسی هستند را می پذیرد یعنی در صورتی که شخص دارای کد فراگیر نباشد، تنها می تواند مدارک را به زبان انگلیسی ارائه نماید) و یک حساب بانکی نزد یکی از بانک های ایرانی
*نکته: لایسنس می بایست شامل این اطلاعات باشد:
نام ، شماره و تاریخ ثبت ، آدرس و شماره تماس
3. تکمیل فرم های شناسایی مشتریان(ضوابط اعطای مجوز ، موجود در وبسایت فارسی) و تقاضانامه مجوز انجام معامله
4. تکمیل فرم های قرارداد کارگزاری
*کپی برابر اصل شده کلیه این مدارک و فرم ها از طریق اتوماسیون اداری به همراه نامه کارگزاری به معاون عملیات شرکت سمات ارسال می گردد و در بخش امور عملیات سهامداران ابتدا اطلاعات ارسال شده و دارا بودن کد فراگیر بررسی می گردد.سپس در صورتی که شخص دارای کد فراگیر نباشد ، مدارک لازم جهت دریافت کد فراگیر به سامانه مربوطه ارسال می شود.در صورت صدور کد فراگیر ، کد معاملاتی ایجاد می گردد.کد معاملاتی صادره از طریق اتوماسیون اداری به کارگزار ارسال کننده تقاضا اعلام شده و اشخاص خارجی می توانند از طریق کارگزار خود ،کد معاملاتی را دریافت نمایند.
اوراق تسهیلات مسکن

 پس از خرید اوراق مسکن،از چه طریقی می توان برگه این سهم را دریافت کرد؟

از درگاه یکپارچه ذینفعان(https://ddn.csdiran.com )

 اوراق تسهیلات مسکن توسط کدام بانک ها عرضه می شود؟

توسط دو بانک ملی و بانک مسکن ارائه می شود.اوراق تسه مربوط به بانک مسکن و اوراق تملی مربوط به بانک ملی است.

 به ازای هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن چه مبلغی وام به دارنده آن تعلق می گیرد؟

به ازای هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن ،500 هزار تومان وام به دارنده اوراق تعلق می گیرد.

 اوراق تسهیلات مسکن تا چه مدت پس از خرید امکان فروش ندارد؟

تا 4 ماه پس از خرید امکان فروش ندارد و همچنین در پرتفوی قابل مشاهده نیست، مگر اینکه کمتر از 4 ماه تا انقضای اوراق خریداری شده فرصت باقی باشد.

 هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی حداکثر چند ورقه تسه می تواند خریداری کند؟

در اوراق تسه محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر 1120 ورقه برای هر کد معاملاتی است.

 آیا با فروش سهم از دسته t+2 امکان خریداری از دسته t+1 وجود دارد؟

خیر ممکن نیست.در روز معاملاتی بعد انجام می شود.
**نکته:از محل فروش سهم امکان خرید صندوق در همان روز وجود ندارد.

دفتر مرکزی: تهران، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه هشتم، پلاک42

02158329

info@sepahbroker.ir